آمریت برنامه های فوق لسانس

 

معرفی برنامه های فوق لیسانس پوهنتون بلخ

  پوهنتون بلخ بمثابه پوهنتون زون، اکنون دارای دو برنامه فعال ماستری (برنامه ماستری زبان و ادبیات دری و برنامه ماستری امور مالی و حسابداری ) میباشد. مقصد از ایجاد این برنامه ها، تربیه کادرها و جوانان علاقمند با دانش معاصر بوده تا آنان مهارت و شایستگی‌های لازم را در زمینۀ‌ دانش مسلکی شان کسب نمایند و از این طریق یک دسته از استادان ماهر و وارد در عرصۀ دانش تخصصی در کشور تربیت گردند، تا مطالعات فرهنگی و اقتصادی دولت و جامعه از طریق تربیۀ کادرهای تعلیم‌دیده و وارد در کشور فراهم شود.

برنامه ها یاد شده مطابق مقرره تحصیلات عالی و رهنمودهای مقام محترم وزارت تحصیلات عالی ، مقام محترم ریاست پوهنتون بلخ و بورد ماستری فوق لیسانس پوهنتون فعالیتهای تدریسی، تحقیقی و اکادمیک خود را به پیش میبرد.

قرار است در آینده نزدیک سه برنامه ماستری دیگر در رشته های حقوق خصوصی، اگرانومی و تاریخ عمومی در پوهنتون بلخ ایجاد گردد. کار ایجاد این برنامه طی مراحل شده و بعد از منظوری مقام وزارت رسما فعالیتهای خود را آغاز مینمایند.

چارت بورد ماستری

photo

در زیر دو برنامه فعال ماستری یاد شده را مختصر به معرفی میگیریم:

ـ برنامه ماستری زبان و ادبیات دری:

برنامه ماستری دری بنابر ضرورت مبرم جامعه فرهنگی و علمی کشور و به خاطر رشد و انکشاف زبان و ادبیات دری، تربیه کادرهای مسلکی در این رشته و ارتقای ظرفیت علمی و اکادمیک اعضای کادر علمی پوهنتون ها و جوانان، با اخذ منظوری از مقام محترم وزارت تحصیلات عالی در سال 1392 در چوکات پوهنحی  زبان و ادبیات پوهنتون بلخ تأسیس گردید. از این برنامه، در نه دوره به تعداد ( 192) تن از جوانان را در رشته زبان و ادبیات دری به سویه ماستری فارغ تحصیل گردیده اند که از آنجمله  ( 33 ) تن شان اعضای کادر علمی پوهنتونها و مؤسسات تحصیلات عالی بوده اند.

برنامه ماستری دری را کمیته ماستری فاکولته زبان وادبیات رهبری نموده و اعضای کمیته در چارت ذیل نشان داده شده است:

 

photo

دیدگاه

برنامۀ ماستری زبان و ادبیات دری رهبران صاحب صلاحیت و متخصص و کارشناس در رشتۀ ادبیات‌شناسی و زبان‌شناسی (زبان و ادبیات) تربیه و به جامعه تقدیم می‌نماید. این برنامه برای دانشجویان رشته‌های زبان و ادبیات کشور، زمینۀ بلدیت به تحقیق و پژوهش‌های علمی و اختصاصی را فراهم می‌نماید و هم در تربیۀ کادرهای ادبی و آموزش مؤثر زبان نقش ارزنده و مؤثر را ایفا خواهد کرد

 پروگرام تحصیلی

این برنامۀ تحصیلی چندبُعدی و طوری طراحی شده است، تا زمینۀ تحصیلات و آموزش را بالاتر از سطح لیسانس برای دانشجویان ذکور و اناث این رشته فراهم کند، تا آنان سطح دانش مسلکی و تخصصی شان را در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی دری ارتقا دهند. این برنامه زمینۀ آموزش عالی‌تر را برای کسانی فراهم می‌نماید، که همین اکنون به‌حیث استاد در بخش زبان و ادبیات دری در مؤسسات تحصیلی عالی کشور مشغول تدریس و انجام وظیفه هستند. همین‌گونه آنانی‌که می‌خواهند تا درجۀ تحصیل و مهارت‌های علمی و عملی شان را در زمینۀ زبان و ادبیات ارتقا نماید، می‌توانند از برنامه‌های آموزشی آن استفاده نمایند.

در نصاب درسی این برنامه (پروگرام) هم به جنبه‌های آموزشی و هم عملی آن توجه صورت گرفته است، تا محصلان این برنامه بتوانند به سهولت اطلاعات و معلومات علمی را در زمینۀ زبان و ادبیات کسب کنند.

معیار تحصیل

- دورۀ ماستری چهار سمستر و حد اکثر با یک سال ناکامی سه سال تحصیلی یا شش سمستر در نظر گرفته شده است، که ترتیب و زمان‌بندی سمسترها براساس نصاب درسی مربوط تعیین میگردد.

شرایط پذیرش

تمام داوطلبان بخاطر ثبت نام باید بستۀ درخواستی شمولیت به برنامه ماستری را که شامل کاپی رنگه دیپلوم دورۀ لیسانس، ترانسکریپت نمرات به زبانهای  ملی، تذکره را تکمیل کنند و به شعبه مربوطه بسپارند. افزون بر این، نامزدان باید به شرایط ذیل آراسته باشند:

۱- داشتن دیپلوم لیسانس از مؤسسات تحصیلات عالی معتبر داخلی یا خارجی در رشتۀ مربوطه یا مرتبط با آن؛

۲- داشتن اوسط نمرات حد اقل ۶۵ درصد در دورۀ لیسانس، یا معادل آن؛

۳- دانستن یکی از زبان‌های بین‌المللی؛

4- سپری نمودن موفقانۀ امتحان شمول، که شامل یکی از زبان‌های بین‌المللی نیز میگردد؛

5- داشتن توانایی و امکانات پرداخت فیس؛

معرفی برنامه ماستری امور مالی و حسابداری پوهنحی اقتصاد :

از انجائیکه تحصیلات در پوهنتونای افغانستان، به ویژه فاکولته های اقتصاد، جوانان را تنها تا مقطع لیسانس آموزش میدهند، این امر پاسخگوئی نیازهای بازار برطرف نگردیده، و ازاین جهت وزارت تحصیلات عالی افغانستان تصمیم گرفت تا برنامه های تحصیلی فوق لیسانس را نیز ضم کریکولم درسی پوهنحی های اقتصاد نماید، به ویژه در پوهنتون های بزرگ و رده اول افغانستان که از کادر های علمی خوب برخوردار اند. پوهنتون بلخ نیز با توجه به توانائیهای علمی خود، و همچنان با توجه به درک اهمیت برنامه های ماستری در فاکولته اقتصاد، پروگرام ماستری را در بخشهای امور مالی و حسابداری روی دست گرفته و با تأئید وزارت تحصیلات عالی افغانستان، در سال 1396 این برنامه ها را به پیش میبرد.

این برنامه در پنج دوره به تعداد ( 118 ) نفر از جوانان را در رشته امور مالی و حسابداری به سویه ماستر فارغ التحصیل داده است که از آنجمله ( 19 ) تن شان اعضای کادر علمی پوهنتون و موسسات تحصیلات خصوصی و دولتی است.

و اعضای کمیته در چارت تشکیلات  ذیل برنامه ماستری امور مالی و حسابداری :

photo

 

دیدگاه

فاکولته اقتصاد بلخ در نظر دارد تا در زمینه تخصصی سازی مشاغل در نهادهای اقتصادی کشور، سهم بارزی را ایفا نموده و از طریق فراهم سازی تحصیلات بالاتر به جوانان، مولدیت نیروی کار را در کشور افزایش دهد. از دید ما، تحصیلات بیشتر به معنای مسلکی سازی نیروی کار بوده و مؤثریت و بهره وری کار را بگونه چشمگیر افزایش میدهد، و این امر به نوبه خود باعث تولید بیشتر کالاها و خدمات گردیده و رشد دوامدار اقتصادی را امکان پذیر میسازد.

ماموریت

فاکولته اقتصاد در نظر دارد تا با ارائه برنامه های مشخص درسی، مهارتها و توانائی های علمی و عملی جوانان را در زمینه های مختلف مدیریتی، مالی و تشبثاتی تقویت نموده و آنها را بعنوان افراد مسلکی و متخصص به جامعه تقدیم نماید. آموزش برنامه ریزیهای تجاری و مالی در سطح پیشرفته، توانائیهای تحقیقاتی و عملیاتی و همچنان مهارتهای کاری تخصصی از اهداف اصلی این برنامه ماستری را تشکیل میدهد.

هدف آموزشی

برنامه ماستری فاکولته اقتصاد برنامه های آموزشی را در رشته مالی و حسابداری تا مقطع ماستری فراهم مینماید تا جوانان که واجد شرایط تحصیلات در مقاطع بالاتر از لیسانس باشند، بتوانند توانائیها و مهارت های لازم مدیریتی را در بخشهای مختلف اقتصادی، اعم از خصوصی و عامه به پیش ببرند. تمام جوانان پسر و دختر افغان که دوره لیسانس را به موفقیت به پایان رسانیده و شرایط شمولیت در دوره ماستری را داشته باشند، میتوانند ازین برنامه مستفید گردند.

نصاب درسی این برنامه طبق نیازهای بازار کار افغانستان و مطابق به معیارات اکادمیک پوهنتونهای دیگر دنیا و همچنان در مطابقت به طرز العمل های تحصیلی وزارت تحصیلات عالی افغانستان ترتیب گردیده است. محتوای درسی این نصاب شامل آموزشهای علمی و عملی، فعالیتهای تحقیقاتی و همچنان آموزش مهارتهای مشخص کاربردی، از جمله فن تجزیه و تحلیل داده ها و برنامه ریزی های تشبثاتی و مالی میباشد. هدف نهائی این برنامه، علاوه بر مسلکی سازی جوانان برای مشاغل حرفه ئی، آماده سازی آنها برای تحصیلات بیشتر در مقطع دکتورا و دیگر برنامه های تخصصی میباشد.

مدیریت و پیشبرد پروگرام

فاکولته اقتصاد پوهنتون بلخ، از ظرفیت خوبی اکادمیک برخوردار بوده و طبق معیار مورد نظر میتواند این پروگرام ماستری را بخوبی تطبیق نماید. با این حال، اداره برنامه های فوق لیسانس از چگونگی کیفیت و شرایط برنامه های درسی نظارت داشته و از تطبیق تمام اصول و ضوابط اکادمیک درین پروگرام اطمینان حاصل میکند. مسئولین برنامه مکلف اند تا تمام پیش زمینه های تطبیقی برنامه را فراهم نموده، و امورات مربوط به شیوه تشخیص و پذیرش داوطلبان واجد شرایط، استخدام استادان، برنامه ریزی های درسی، ارزیابی و کنترل و سایر امورات اداری و اکادمیک مربوط به این برنامه را به پیش برده و با توجه به تشخیص نقاط ضعف و قوت برنامه، پیشنهادات و مشاوره های لازم را ارائه میدهند. این پروگرام برعلاوه یک آمر، هماهنگ کننده و یک کارمند اداری نیز دارد که مسئولیت پیشبرد فعالیتهای اداری و مدیریتی را به عهده دارند.

علاوتآ، به خاطر برآورده ساختن نیازمندی های محصلان ماستری، تمام اسناد (پذیرش، گزارشات پیشرفت پروگرام، اسناد مربوط به محصلان دوسیه های محصلان، وارزیابی ها) در مرکز تحصیلات مافوق لیسانس نگهداری خواهند شد.

معیار تحصیل

- دورۀ ماستری چهار سمستر و حد اکثر با یک سال ناکامی سه سال تحصیلی یا شش سمستر در نظر گرفته شده است، که ترتیب و زمان‌بندی سمسترها براساس نصاب درسی مربوط تعیین میگردد.